De leerinhoud die in deze
blogsite werd uitgewerkt is gerealiseerd op basis van het volgende leerplan:
Leerplannummer : D/2002/0279/047 (VVKSO, September 2002)
Dit leerplan is bestemd voor het
ASO, 2de graad / 2de leerjaar /
Wetenschappen
Meer bepaald wordt het volgende leerplandoel uit dit leerplan
F30: :De grafiek van f(x) = a(x - α)² + β (grafisch) opbouwen vanuit de parabool met vergelijking
Deze blogsite kan ideaal ingezet worden als leerspel, waarbij leerlingen individueel of per twee zelfstandig het verband leren ontdekken tussen het functievoorschrift van de parabool en de grafische vorm en positie van de parabool.
Deze leeromgeving is zo opgebouwd dat de leerlingen op een geleidelijke en interactieve manier hun kennis en inzicht opbouwen. Na elk stukje theorie kunnen de leerlingen een en ander aan de werkelijkheid toetsen door middel van een visuele grafische paraboolsimulator (uitgewerkt met GeoGebra). Vervolgens worden ze uitgenodigd om een interactieve test uit te voeren (uitgewerkt met EducaPlay).
Met deze
leeromgeving kunnen de leerlingen zich dus zelfstandig de basiskennis en
–inzichten eigen maken, als onderbouw
voor verdere verdiepende theorie en toepassingen op de parabool.
-
Aanschouwelijkheid: zowel de visuele en grafische
simulatiemogelijkheden als de interactieve testen dragen bij tot dit principe.
-
Activiteit: met behulp van deze leeromgeving verwerven en verwerken
de leerlingen actief en zelfstandig de leerstof, waarbij er geen of
slechts minimale behoefte aan sturing en begeleiding door de leerkracht verwacht wordt.
-
Geleidelijkheid: de leerstof wordt geleidelijk en in hapklare stukken
aangeboden, waarbij elk stukje theorie gevolgd wordt door de mogelijkheid tot
experimenteren met de grafische simulator, en door de mogelijkheid de opgedane
kennis en inzichten op een interactieve wijze uit te testen.
Joris
Demuytere
Leerkracht
wiskunde