Beste leerkracht



De leerinhoud die in deze blogsite werd uitgewerkt is gerealiseerd op basis van het volgende leerplan:
             Leerplannummer : D/2002/0279/047 (VVKSO, September 2002)


Dit leerplan is bestemd  voor het  ASO, 2de graad / 2de leerjaar / Wetenschappen

Meer bepaald wordt het volgende leerplandoel uit dit leerplan aangesproken (p71):
F30: :De grafiek van f(x) = a(x - α)² + β (grafisch) opbouwen vanuit de parabool met vergelijking . De top en de as van de grafiek bepalen.

Deze blogsite kan ideaal ingezet worden als leerspel, waarbij leerlingen individueel of per twee zelfstandig het verband leren ontdekken tussen het functievoorschrift van de parabool en de grafische vorm en positie van de parabool.

Deze leeromgeving is zo opgebouwd dat de leerlingen op een geleidelijke en interactieve manier hun kennis en  inzicht opbouwen. Na elk stukje theorie kunnen de leerlingen een en ander aan de werkelijkheid toetsen door middel van een visuele grafische paraboolsimulator (uitgewerkt met GeoGebra). Vervolgens worden ze uitgenodigd om een interactieve test uit te voeren (uitgewerkt met EducaPlay).


Met deze leeromgeving kunnen de leerlingen zich dus zelfstandig de basiskennis en –inzichten  eigen maken, als onderbouw voor verdere verdiepende theorie en toepassingen op de parabool.


 Tot slot vermeld ik graag nog even de top-3 didactische principes die met deze blogsite beoogd werden:
-           Aanschouwelijkheid: zowel de visuele en grafische simulatiemogelijkheden als de interactieve testen dragen bij tot dit principe.
-           Activiteit: met behulp van deze leeromgeving verwerven en verwerken de leerlingen actief en zelfstandig de leerstof, waarbij er geen of slechts minimale behoefte aan sturing en begeleiding door de leerkracht verwacht wordt.
-           Geleidelijkheid: de leerstof wordt geleidelijk en in hapklare stukken aangeboden, waarbij elk stukje theorie gevolgd wordt door de mogelijkheid tot experimenteren met de grafische simulator, en door de mogelijkheid de opgedane kennis en inzichten op een interactieve wijze uit te testen.




Joris Demuytere
Leerkracht wiskunde